About Me

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia

Total Pageviews

Thursday, 2 February 2012

Atasi Mengantuk di tempat keja...



Dah 2 hari di tempat baru...
masih tidak menampakkan kebz'an pun..
myb ngah setup ag kot..Bos lakk lambat masuk..
so buat apa yg patutlaaa..
tpkan cik mama rasa ngantuk sgt ni haa..
merah bijik mata duk tahan ngantuk...
bkntak der keja.. ada tp kna tugu bos masuk..
mehlaaa kongsi cam ner nak hilangkan rasa ngantuk kat tempat keja @ sekolah..

^_~



  1. Hampiri kawasan bercahaya
    Sekiranya terlalu mengantuk korang boleh la mencari tempat yang terang contohnya pergilah ambil cahaya matahari dekat tepi tingkap. Dapatlah menyegarkan mata kita yang mengantuk tu.

(tmpat cik mama ni dah terlebih terg..still ngantuk gak…. Bnyk setan duk gayut kat mata ni kott)

2. Basuh muka
Selalunya ini lah perkara pertama yang terlintas bila korang mengantuk kan? Tapi orang pompuan mesti pikir 2-3 kali nak cuci muka. Biasa la kalau g ofis mesti make up kan, takkan la nak basuh make up camtu je tapi cara ini sangat berkesan.

cik mama basuh jerr..g keja tak pakai make-tebal pun, ilanglaa jap ngantuk

  1. Wangian aromaterapi

Minyak wangi atau wangian aromaterapi juga dapat menguragkan rasa mengantuk. Bau-bauan yang segar dipercayai dapat meransang deria bau sekaligus mengurangkan rasa mengantuk anda. Antara bauan yang sesuai adalah ‘mint’ dan lemon.

haaaaa yg ni betull menjadi, trus tak ngantuk… tenyeh minyk wangi kat tgn… member sebelh duk gosok idung…. Hahhahaha sowi yerrrr

  1. Dengar muzik/radio
    Muzik juga boleh menghilangkan rasa mengantuk . Ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik dikatakan meransangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman minda. Jangan lah pulak korang dengar muzik yang buatkan korang terlena pulak. So, tak salahlah kalau korang bekerja sambil dengar muzik/radio asalkan tak buat korang leka sampai tak buat kerja. Tapi ni tak sesuai buat korang yang masih belajar, takkan lah cikgu mengajar di depan korang nak dengar muzik pulak kan.

  1. Senaman ringan
    Cara ni paling berkesan rasanya, senaman ringan maksudnya korang gerakkan anggota badan cam kaki dan tangan. Cara paling mudah turun naik tangga, sure hilangkan rasa mengantuk.
Huiiiiiiii leh kurus cikmama cam nikan….tp tak buat pun.. letihlaaaa t kejang urat pungkuk ni…hehehhehehe

Sumber : Lepak blog



Silalaa amalkan yerr.. jgn da yg tertido kat opis udah lerrr...







ok Babai


Thanks For Reading


dAhh BaCA... KoMen Laaa Cikit Yerr ^_~

10 comments:

  1. Replies
    1. hahahah kat opis ni duk dgr lagu cina jerr.. tu yg ngantok kot..

      Delete
  2. ala sian cik mama ngantuk ea :)

    ReplyDelete
  3. ada satu lagi ...mengemas pejabat!! sapu sampah..susun mej aboss...heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanif opis sntiasa dlm kadaan rapi, maklumlaa semua pompuan.. hehheeh

      Delete
  4. tp kalau keje opis mmg ngantok..nape tah hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. munkin keja yg m'bosankan kot.. asik buat itu jerr.. munkinlaaa.. hehehe

      Delete